L'abans i després de les paraules de Benet XVI


La dècada dels 90 van ser els anys de la consolidació d'Internet, i amb l'entrada al nou segle va començar l'era dels smartphones, de les tablets i amb ells el moment d'unir aquests conceptes. En el món de la religió, normalment reticent als canvis, en aquest cas no es va poder quedar enrere i va voler respondre a les necessitats que tenia la societat.

El punt clau de l'església per intentar evolucionar al mateix temps que ho feien les noves tecnologies, va ser durant la Jornada Mundial de les Comunicacions Socials de l'any 2009, on el Papa del moment, Benet XVI va dir: "Ara l'anunci de Crist al món de les noves tecnologies requereix conèixer aquestes en profunditat per a utilitzar-les després de manera adequada". D'aquesta manera, el pontífex va animar als joves a "evangelitzar aquest continent digital".

De fet, les paraules més repetides pel pontífex durant les jornades del 2009 van ser les paraules "noves", "tecnologies" i "comunicació", a més de posar èmfasis en altres conceptes relacionats com "digital", "món" o "xarxes".

Després d'aquell fet, es va posar en marxa la web de l'Arquebisbat de Barcelona, i ja més endavant, el 26 de març de 2012, el Cardenal Sistach va piular per primera vegada a twitter, i es va convertir en un dels primers cardenals del món que està present a les xarxes socials. Des de llavors, que el Cardenal Sistach fa una piulada al dia, primer en català i després en castellà, però no l'utilitza per interactuar amb els seus seguidors.

A finals del 2012, el Papa Benet XVI va crear també un perfil a twitter, de fet en va crear 9, per poder arribar a tots els fidels que el vulguéssin seguir amb els diferents idiomes. És molt interessant la reflexió que va fer Fernando Trías de Bes a La Vanguardia on explica que en la creació del perfil de twitter del Papa, el Vaticà va cometre molts errors estratègics, el primer va ser que es va donar la notícia d'un mitjà digital en una roda de premsa presencial pels mitjans convencionals, segurament perquè encara és el tipus de mitjans que més utilitzen els fidels. El segon error és concebre el twitter com un mitjà de de comunicació o no com una xarxa social o de comunicació.

Aquest és un dels principals error que es comet, el saber que és bo tenir presència a les xarxes socials, però fer-ho malament, i més, per un món com el religiós, que està aconstumat a divulgar el seu missatge, però no a rebre altres tipus de missatge.

Amb la renúncia de Benet XVI, es va produir una revolució a twitter, es va convertir un gran boom al twitter de tot el món.


Font: mexico.cnn.com

A més, el twitter del pontífex va esborrar totes les piulades que havia fet, i va quedar desert, com si ningú hi hagués escrit mai. Com diu Fernando Trías en l'article esmentat anteriorment, és l'evidència que no era un perfil creat per una persona sinó per un càrrec, i en canvi twitter està pensat per seguir a la gent, no a càrrecs determinats.

Font:Pròpia

Durant el conclave on es va escollir el Papa Francesc, va ser un dels temes més comentats a les xarxes socials, de fet, a twitter va haver-hi més de 130.000 piulades per minut, i es va convertir en el segon esdeveniment més seguit a la història d'aquesta xarxa social, només superat pels resultats de les eleccions presidencials dels Estats Units del 2012, en les que Barack Obama es va guanyar la reelecció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada